Skip to content

Tullessasi injektiohoitoon

Tervehdys kaikille Blogin lukijoille!

 

 

Ajattelin kertoa teille siitä, miksi injektiohoitoihin tultaessa on täytettävä vastaanotollamme erilaisia lomakkeita. Usein asiakkaat tätä ihmettelevät ja kyseenalaistavat niiden tärkeyttä, joten ajattelin avata asiaa tämän tekstin muodossa kaikille.

 

Tullessasi injektiohoitoon tai konsultaatioon vastaanotollemme, täytetään aina ensin esitietolomake, jossa kartoitetaan asiakkaan taustoja, joilla on merkitystä hoitojen kannalta. Esitietolomake toimii myös hoidon kirjaamiseen eli kaikki, mitä asiakkaalle tehdään kirjataan esitietolomakkeeseen ja myös suunnitelmat jatkohoidosta. Tämä on siis tärkeä paperi, kun asiakas tulee hoitoon uudelleen eikä muista, mitä, mihin ja paljonko viime kerralla on laitettu tai kauanko hoidosta on aikaa. Esitietolomakkeeseen tulee myös aina ylös käytetty aine sekä määrät.

Toisena lomakkeena täytetään suostumuslomake hoitoon, jossa on kerrottu selkeästi kaikki tärkeät asiat liittyen täyteaine tai botox-hoitoihin. Lomakkeeseen on myös lueteltu toimenpiteen riskit sekä jälkihoitoon liittyviä tärkeitä asioita. Kolmantena lomakkeena saat kotihoito-ohjeet, jotka luet vastaanotolla ja toimenpiteen suorittaja myös käy niitä kanssasi suullisesti läpi. Kotihoito-ohjeet saat mukaan kotiisi, jotta voit kerrata hoito-ohjeita myös kotona. Usein vastaanotto tilanne on jännittävä, eikä kaikki läpikäyty asia tahdo jäädä muistiin. Allekirjoittamalla lomakkeet, olet ymmärtänyt niiden tärkeyden ja annat meille suostumuksesi toteuttaa hoidon sekä olet rehellisesti kertonut pyydetyt asiat, jotka saattavat vaikuttaa hoidon kulkuun tai suorittamiseen.

Injektiohoitoihin liittyy pelkän hoidon toteuttamisen lisäksi paljon muutakin asiaa, jota asiakas ei ehkä ole tullut ajatelleeksi tai edes tiedä varatessaan aikaa hoitoon. Ammattilaisen vastuulla on aina hoidon suorittaminen esteettisesti hyvällä lopputuloksella, mutta ennenkaikkea asiakkaan näkökulmasta ajateltuna turvallisesti. Ammattilaisella on myös oikeus kieltäytyä tekemästä hoitoa, mikäli se on vastain asiakkaan turvallisuutta.

 

Injektiohoitoa aloitettaessa on aina kartoitettava asiakkaan anamneesia eli historiaa, perussairauksia, allergioita, aiempia toimenpiteitä, akuutteja sairauksia jne. Kaikki nämä tiedot ovat sellaisia, että jos niissä ilmenee jotakin hälyyttävää, voi se olla este hoidon toteuttamiselle. Tästä päättää aina ammattilainen. On olemessa tiettyjä perussairauksia liittyen mm. täyteaine tai botox-hoitoihin, jotka ovat este hoidon toteuttamiselle. Allergioilla ja varsinkin sellaisilla, jotka ovat johtaneet anafylaktiseen reaktioon on suurta merkitystä tietyissä hoidoissa. Vaikka allergiset reaktiot ovat äärimmäisen harvinaisia liittyen injektiohoitoihin, ovat ne aina mahdollisia. Emme siis halua vain uteliaisuuttamme kysyä henkilökohtaisia kysymyksiä vaan niillä on oikeasti merkitystä hoidon kannalta.

 

Tietyt lääkkeet voivat myös olla esteenä hoidoille. Esimerkiksi verenohennuslääkeiden kanssa ei olisi suotavaa toteuttaa injektiohoitoja. Myös luontaistuotteilla voi olla ei toivottuja vaikutuksia esimerkiksi mustelmien syntymisen kannalta. Tiesittekö, että omega tuotteet tulisi tauottaa n. 1-2viikkoa ennne injektiohoitoa sillä ne ns. juoksuttavat verta ja altistavat herkemmin mustelmille. Myöskin Burana kuurilla, alkoholilla sekä tupakoinnilla on osuutta mustelmien syntymiseen.

Mustelmat eivät ole vaarallisia, mutta ovat ikävä esteettinen haittaa, kun muuten hoitojen jälkeen työhön voisi mennä seuraavana päivänä. Huulten täyteainehoidossa mustelmien riski on yleensä suurempi ja niitä todennäköisemmin tulee. Vastaanottollamme on vastuulääkäri, jolta voimme tarvittaessa konsultoida tarkemmin lääkitykseen tai perussairauksiin liittyvissä asioissa.

Jokainen hoitokerta on aina uusi ja vaatii uudelleen asioiden kartoittamista. Mikäli hoitokertojen välillä on vain muutamia viikkoja, voi hoidon suorittaja käydä esitiedot kysymällä läpi. Usein pyydämme kuitenkin täyttämään uudet lomakkeet, sillä hoidot ovat erilaisia ja jokainen hoito kirjataan ylös omanaan. Tämä on aina asiakkaan parhaaksi. Käymme asiakkaan kanssa läpi myös sen, että mikäli kysyttävää tai mitä tahansa kotona hoidon jälkeen ilmenee, on yhteys otettava vastaanotollemme heti. Hyvin usein pyydämme asiakasta käymään ja katsomme tilannetta paikan päällä. On tärkeää, että hoidon jälkeen asiakkaalla on mahdollisuus konkreettisesti tulla näkemään hoidon suorittajaa sekä tarvittaessa keskustelemaan hoidosta hänen kanssaan. Erityisen tärkeää on myös vastuulääkäri, joka on aina käytettävissä kun häntä tarvitsemme.

Se, että injektion suorittajaa kiinnostaa paneutua kunnolla kunkin asiakkaan hoitoon, kertoo ammaatimaisuudesta ja vastuullisuudesta ennnekaikkea. Toivon, että jokaiselle injektiohoitoja tekevällä taholla on tapana kartoittaa toimenpidettä sekä asiakkaan taustoja ennen työhön ryhtymistä.

 

Toivotamme sinut lämpimästi tervettuuleeksi asioimaan vastaanotollamme!

 

Sairaanhoitaja, Sini Holtinkoski

Tietoa kirjoittajasta

Sini Holtinkoski

Vastava sairaanhoitaja

Puhelin: 
+358 40 1830226
Sähköposti: 

Jäikö kysyttävää? Jätä yhteydenottopyyntö

AUKIOLOAJAT
ma-pe 10:00 - 18.00
la  sopimuksen mukaan
su sopimuksen mukaan

PUHELIN- & AULAPALVELU
ma-pe 10:00 -18:00

kirjaudu sisään

Panosta itseesi, anna meidän huolehtia ulkonäöstäsi. Me pyrimme aina palvelemaan asiakaita luotettavasti ja nopeasti ammattitaidolla.

 

OULUCLINIC
Albertikatu 13
90100 Oulu
puh. 040 1830226
Tietosuojaseloste

 
www:WebWire