Mesolangoilla iho nuorekkaaksi

Mesolangoista ja ikääntymisestä

Ikääntyminen näkyy kasvojen alueella monella tapaa, mutta onneksi asiasta ei ole pakko kärsiä. Iän myötä iholle syntyy juonteita ja ryppyjä, mutta myös ihon rakenne muuttuu. Iho veltostuu ja kasvojen piirteet muuttuvat. Esimerkiksi kasvojen ovaali muoto muuttuu iän myötä neliömäiseen muotoon ihon rakeenteen muuttuessa. Ihon veltostuminen näkyy muun muassa kaksoisleukana ja ns. hamsterinpusseina poskissa. Ihon ikääntymistä voi hidastaa terveellisillä elämäntavoilla, säännöllisellä ihonhoidolla ja ahkeralla aurinkosuojan käytöllä, mutta rakenteellisiin muutoksiin tarvitaan hieman jämerämpiä toimenpiteitä. Tähän yksi hyvä hoitomuoto on paljon mielenkiintoa herättäneet mesolangat eli cog-langat.

Moni asiakas on kiinnostunut mesolangoista ja niiden vaikutuksista.

Mitä mesolangat sitten oikeastaan ovat ja minkälaisia vaikutuksia niillä on?

Mesolangat ovat itsestään sulavia hiuksen hienoja lankoja, jotka viedään ihon alle neuloilla, ja ne ovatt suunniteltu juuri mesolankoja varten. Mesolankojen teho perustuu siihen, että ne saavat verenkierron vilkastumaan hoidetulla alueella. Verenkierron vilkastuessa ihoon kulkeutuu enemmän happirikasta verta ja ravintoaineita, jotka parantavat ihon kuntoa ja iho näyttää terveeltä ja hyvin voivalta.

Hoidon ansiosta kollageenin ja fibroblastien tuotanto paranee, mikä saa ihon näyttämään nuorekkaammalta ja kimmoisammalta. Myös kudosvauriot ja ihon rakenne paranevat. Mesolangat myös kohottavat kasvojen ilmettä, esimerkiksi alakasvojen alue alkaa näyttää linjakkaalta. Mesolankoja voidaan laittaa koko kasvojen alueelle ja myös vartalon alueelle esimerkiksi vatsan seudulle.

Milloin voin nähdä tuloksia ja kuinka kauan ne säilyvät

Mesolangat hajoavat kudoksessa 6-8 kuukauden kuluessa. Lopullinen tulos näkyy 1-2 kuukauden kuluttua, mutta heti hoidon jälkeenkin on nähtävissä  muutoksia. Hoidon tulos voi säilyä jopa kaksi vuotta, mutta hoidon tuloksien säilyminen on yksilöllistä, johon vaikuttaa muun muassa asiakkaan oma aineenvaihdunta.

Kenelle hoitoa voidaan suositella?

Hoitoa voidaa suositella monen ikäiselle niin naisille kuin miehille, esimerkiksi ensimmäiseksi anti-aging hoidoksi 30 – 40 ikävuoden kieppeillä.

Hoito sopii todella monelle ja niille jotka kaipaavat kasvojen linjoille selkeyttä ja kohottavaa vaikutusta. Mesolangoilla voidaan esimerkiksi parantaa leukalinjaa tai kohottaa kulmia. Mesolangoilla voidaan parantaa myös vartalon muotoa ja tehdä ihosta nuorekkaampi. Mesolangoilla on kohottava vaikutus, mutta voimakkaampaa kohotusta kaipaava iho hyötyy enemmän väkäslangoista, joiden vaikutus on vielä liftaavampi.

Onko hoidossa riskejä?

Niin mesolankoihin kuin muihinkin injektiohoitoihon liittyy komplikaatioriskeja. Riskit ovat kuitenkin pieniä, kun tekijä on ammattitatoinen. Yleisimpiä hoidon jälkeisiä riskejä ovat mustelmat ja turvotus.

Hoito sopii melkein kaikille, mutta hoitoa ei tulisi tehdä jos on taipumusta arpikudokseen, jos iholla on kasvaimia tai infektio. Myös diabetes, sydänsairaudet, raskaus ja imetys ovat este hoidolle.

Fibromualgiaa sairastavilla mesolangat saattavat saada aikaan paikalliset kivun, joten hoitoa ei siinä tapauksessa voi suositella.

Hoito-ohjeet

Anna hoidetun alueen olla rauhassa kuusi tuntia hoidon jälkeen. Älä siis koskettele aluetta, laita ihovoiteita tai kastele ihoa. Näin ehkäistään bakteerien kulkeutumista pistosalueelle.

Vältä saunaa, uintia ja kovaa fyysistä rasitusta 3-4 päivää.

Vältä myös tupakkaa ja alkoholia seuraavat 3 päivää

Mahdollista kipua ja turvotusta voi hoitaa kylmäpusseilla vähän aikaa kerrallaan.

Vältä tulehduskipulääkkeitä kahden viikon ajan

Kiinnostuitko mesolangoista vai onko hoitomuoto mietityttänyt aikaisemmin?

Ota rohkeasti yhteyttä Oulucliniciin ja sovi aika konsultaatioon, jossa sairaanhoitaja keskustelee kanssasi ja ottaa toiveesi huomioon ja tekee hoitoarvion. Konsultaatiolla varmistetaan että hoitomuoto on juuri sinulle sopiva.

Tietoa kirjoittajasta

Sirkka Aronen